CV było w tym roku nominowane do Nagrody Roku (jako jedyna – w swojej kategorii – gra polskiego autora). A od niedawna w sklepach dostępne są CV: Plotki, czyli dodatek do gry o którym… opowie nam więcej sam autor.
Na targach w Essen odbyła się premiera Plotek. Jak zrodził się pomysł na ten dodatek?
Pomysłów na ewentualne dodatki miałem już sporo na etapie projektowania podstawki. Jednym z nich było bezpośrednie wypływanie na życiorysy innych graczy. Często spotykam się z opinią, że tej interakcji brakuje w podstawowej wersji gry. Plotki to zmieniają.
Co dokładnie wprowadza dodatek?
Dodaje dwa nowe rodzaje kart. Tytułowe plotki to karty, które możemy umieścić w CV innego gracza, utrudniając mu nieco życie. Z kolei drugi rodzaj kart – karty losu – pomagają nam radzić sobie z pechem i zmniejszają nieco losowość gry.
Jak wyglądała praca nad Plotkami?
Jak to często bywa okazało się, że najlepsze rozwiązania to te najprostsze. Ale zanim do tego doszedłem, podchodziłem do Plotek kilka razy. Mechanika nie działała tak jak chciałem, więc same testy trwały dość długo. Bardzo pomogli mi koleżanki i koledzy z Monsoon Group, którzy mierzyli się z tym dodatkiem kilkadziesiąt razy.
Plotki są dostępne w dwóch językach – polskim i angielskim. Kiedy ruszą na podbój innych krajów?
Zagraniczni wydawcy CV na razie testują Plotki a ja czekam na ich decyzje.
Gdzieś w sieci przeczytałam pytanie czy myślałeś o rozszerzeniu, w którym na początku gry wybierałoby się kim się gra: płeć, może wrodzone umiejętności, talenty, predyspozycje. Ciekawy pomysł – co o nim myślisz?
Bardzo ciekawy. Jeden z wielu, które można wykorzystać w kolejnym dodatku.
Często spotykam się z opinią, że graczom brakuje możliwości gry w więcej niż 4 osoby. Myślałeś o rozwiązaniu, które pozwoliłoby wprowadzić piątego a może i szóstego gracza?
I to intensywnie. Jednak w CV, zwłaszcza w ostatniej części partii, jest nad czymś myśleć. Obawiam się, że na 5 i 6 osób downtime mógłby zabić fun z gry.
Na ile języków CV zostało już przetłumaczone?
Kilkanaście, ale ile dokładnie? Już się pogubiłem. Życiorysy z kart powstają na całym świecie – od Chin po Estonię. Zależało mi na tym, by gra była możliwie interkulturowa. Chyba się udało.
Czy w planach są kolejne wersje językowe? Kolejne dodatki?
Nowe wersje językowe wciąż powstają – część z nich jest dopiero w realizacji. A jeśli chodzi o kolejny dodatek… Cóż, wszystko zależy od tego jak gracze odbiorą Plotki. Jeśli dobrze – mam w zanadrzu kolejne pomysły.
Na koniec opowiedz o… początkach. Jak odkryłeś planszówki?
Współczesne planszówki odkryłem jakieś 8 lat temu dzięki mojej siostrze. Chwała jej za to! Natalia kupiła wtedy grę kooperacyjną Cienie nad Camelot (za którymi teraz już raczej nie przepadam).
A w co grasz najchętniej?
Ostatnio przede wszystkim Five Tribes Brunona Cathali. Bardzo taktyczna gra średniej wagi z mnóstwem małych decyzji i wieloma drogami do zwycięstwa. To chyba mój ulubiony rodzaj gier.
Masz swoje top 5 gier, do których zawsze chętnie wracasz?
Nigdy nie odmawiam partyjki: TtA (czyli Through the Ages: A Story of Civilization - Cywilizacja: Poprzez wieki – przyp. Ania), Dominiona, Stone Age, Santiago i Snow Tails.
Tu możecie zobaczyć krótką rozmowę z Filipem o CV, którą nagraliśmy niewiele ponad rok temu:
A tu wideorecenzję CV – jeszcze przed oficjalną premierą gry.
Pingback: GRY PLANSZOWE W PIGUŁCE #453 - Board Times - gry planszowe to nasza pasja()
Pingback: Wywiad z Aleksandrą Sulej i Michałem Kreczmańskim | Board Game Girl()