„Królowa Lodu” to kolejny mały dodatek, który odmieni przygodę w krainie Magii i Miecza. Nowe karty, nowi Poszukiwacze oraz Alternatywne Zakończenia, których nie było wcześniej sprawią, że nasza gra stanie się jeszcze bardziej emocjonująca.
W standardowej cenie małego dodatku (ok. 80 zł) otrzymamy 84 nowe karty Przygód oraz 20 nowych kart Zaklęć. Nasze talie powiększą się o nowe dodatkowe niebezpieczeństwa, ale i wspaniałe Zdarzenia i Przedmioty.
Tak jak w „Żniwiarzu” otrzymujemy tutaj dodatkowe 24 karty Zadań Czarownika. Możemy je wykorzystać zamiast podstawowych zadań, które znajdują się na obszarze Jaskini Czarownika. Dodatkowo instrukcja wskazuje nam wariant dodatkowy, jakim są zadania startowe. Jest to zabieg, dzięki któremu gra zostanie szybciej rozegrana. Każdy gracz otrzymuje jedną losowo wybraną kartę zadania na początku gry. Innym wariantem jest otrzymanie Skarbów zamiast Talizmanów za wykonane zadania – trzeba tutaj jednak już mieć dodatek „Podziemia”. Ostatnim, trzecim wariantem o którym mówi instrukcja jest wymiana zadań. Jeśli gracz posiada już jedno zadanie i nadarzy się okazja do zdobycia innego może je wylosować, a następnie zdecydować, które zostawia. Oczywiście są to warianty, które możemy równie dobrze zastosować przy innych dodatkach. Jednak najlepiej się one spiszą właśnie przy tej ilości kart, które otrzymujemy w „Królowej Lodu”.
Nowością, której wcześniej nie było są Alternatywne Zakończenia. Możemy z nich skorzystać, ale nie musimy. Karty te zmieniają warunki zwycięstwa i już nie wystarczy tylko dotrzeć do Korony Władzy i rzucać kością w każdej swojej turze tak długo, aż wszyscy zginą. Są dwa rodzaje alternatywnych zakończeń: jawne i ukryte. Zakończenia jawne są znane od samego początku gry, więc o wiele łatwiej jest przyjąć strategiczne podejście do gry. Zakończenia ukryte są odsłaniane dopiero, gdy któryś Poszukiwacz dotrze do Korony Władzy. Są one zdecydowanie bardziej emocjonujące. Gdy zdecydujemy się na ten rodzaj należy usunąć z gry wszystkie jawne Zakończenia, a następnie wszystkie ukryte przetasować i jedno wylosować. Z jakimi wariantami końcowymi przyjdzie nam się spotkać w tym dodatku?

Alternatywne Zakończenia u góry niejawne, na dole jawne. Jak można zauważyć w lewym górnym rogu jawne zakończenia mają żółtą gwiazdkę, dzięki czemu można je łatwo odróżnić.
Ukryte:
Królowa Lodu – Poszukiwacz znajdujący się na Koronie Władzy będzie musiał się zmierzyć Królową Lodu. Musi wybrać, czy zaatakuje ją swoją Siłą lub Mocą. Siła i moc Królowej wynoszą po 12 punktów, czyli nie jest to byle chucherko. Poza tym ma aż 4 Życia. Za każdym razem, gdy Poszukiwacz ją pokona traci punkt Życia i gracz od razu przystępuje do kolejnego ataku. Poszukiwacz, który pozbawi Królową Lodu ostatniego punktu Życia wygrywa. Jeśli inny Poszukiwacz pozbawił wcześniej części Życia to nasz Poszukiwacz musi pozbawić ją pozostałych. Jeśli na Koronie Władzy nie ma żadnego gracza Królowa Lodu odzyskuje wszystkie punkty Życia, które straciła. Jeśli nas pokona to oprócz utraty punktu Życia będziemy zmuszeni rzucać kostką i w zależności od wyniku możemy stracić 2 kolejne tury, 1 turę czy też przesunąć się na Równiny Grozy.
Korona i Berło – jest to modyfikacja dotychczasowego sposobu wygranej. Jeśli Poszukiwacz znajduje się na Koronie Władzy i nie ma tam innych Poszukiwaczy gracz na początku tury rzuca zaklęcie Rozkazu. Powodzi się ono zawsze i za każdym razem wszyscy inni gracze tracą po jednym punkcie Życia. Gdy jest tam inny Poszukiwacz musi go zaatakować wybierając walkę lub walkę psychiczną. Jeśli któryś z Poszukiwaczy dotrze do Korony Władzy, inni Poszukiwacze nie mogę już odzyskiwać ani otrzymywać punktów Życia. Gdy pozostali gracze zostaną zabici – Poszukiwacz znajdujący się na obszarze Korony Władzy wygrywa.
Jawne:
Zadania Czarownika – każdy Poszukiwaczy rozpoczyna grę w 4 zadaniami Czarownika. Kiedy gracz wykona jedno zadanie zakrywa kartę, gdy będzie miał wszystkie 4 zakryte dopiero wtedy otrzyma zasłużoną nagrodę, jaką jest Talizman. Jeśli gracz zostanie zabity zachowuje on wszystkie posiadane zadania (wykonane i niewykonane). Pierwszy Poszukiwacz, który ma cztery lub więcej wykonanych zadań Czarownika dotrze na Koronę Władzy – wygrywa.
Warto jeszcze przyjrzeć się nowym postaciom, w które przyjdzie nam się wcielić.
Wódz Ogrów – Potwory nas nie atakują, chociaż jeśli chcemy możemy je zaatakować. Za każdym razem, gdy pokonamy Potwora możemy go zniewolić i przyłącza się on do nas jako Przyjaciel. Podczas walki może dodać swoją siłę do naszej. Jeśli się na to zdecydujemy po walce Potwór odrzucamy na stos kart odrzuconych. W każdej walce możemy wykorzystać dowolną liczbę zniewolonych Potworów.
Czarownik – rozpoczynamy grę z dwoma Zaklęciami. Na początku tury możemy wylosować tyle Zaklęć na ile pozwala nam nasza moc. Za każdym razem, gdy wykonamy zadanie Czarownika zamiast Talizmanu możemy dobrać dowolną kartę z talii Ekwipunku.
Nekromanta – rozpoczynamy grę z dwoma Zaklęciami. Jeśli atakujemy innego Poszukiwacza możemy wybrać walkę na moc. Nie atakują nas Duchy, chociaż jeśli chcemy możemy je zaatakować. Jeśli nie zaatakujemy Ducha, a nasza Moc jest większa niż jego możemy go spętać. Przyłącza się do nas jako Przyjaciel i podobnie jak u Wodza Ogrów możemy jego Moc dodać do naszej podczas walki, a następnie odrzucić go na stos kart odrzuconych.
Skrzat – rozpoczynamy grę z dwoma Zaklęciami (kolejna postać w tym dodatku, która posiada taką zdolność, a Zaklęć w talii jakoś więcej w porównaniu z innymi dodatkami nie ma). Nie musimy rzucać kostką przebywając w obszarze Lasu, chyba że sami tego zapragniemy. Za każdym razem na obszarze Puszczy otrzymujemy 3 sztuki złota. Za każdym razem, gdy wyrzucimy 6, zamiast normalnego ruchu możemy się przenieść na dowolny obszar w tej Krainie w której się znajdujemy.
Jeśli stawiacie na posiadanie jeszcze większej liczby zadań Czarownika i chcecie modyfikować grę na ich podstawie to jest to na pewno dodatek dla Was. To co wyróżnia „Królową Lodu” to Alternatywne Zakończenia zmieniające powielające się zakończenie (które sprowadza się do monotonnego rzucania kostką i „uda się, albo nie uda”). Poza tym dużo nowych kart i nowi Poszukiwacze na pewno wprowadzają więcej różnorodności w rozgrywce. Moim zdaniem są jednak inne dwa małe dodatki, które mogą bardziej zróżnicować naszą rozgrywkę. Jeden już opisałam, jest nim „Żniwiarz”. Kolejny już niebawem.