Talisman: Magia i Miecz. Część III – dodatek Podziemia

PodziemiaWieki temu pewien czarnoksiężnik ośmielił się zmierzyć z piekielnymi mocami Pana Ciemności i uwięził go w jego własnych Podziemiach. Zmusił tajemnicze duchy do wykucia w Dolinie Ognia magicznej Korony Władzy. W końcu śmierć dosięgnęła czarnoksiężnika, jednak nim to nastąpiło ten ukrył koronę w najbardziej niebezpiecznych zakątkach swojego królestwa. Od tej pory korona czeka na śmiałka, który ją zdobędzie i zasiądzie na tronie krainy Magii i Miecza. A  co z Panem Ciemności?

Pan Ciemności przebywa w mrocznym lochu otoczony gwardiami plugawych sługusów. Czeka, aż jakiś nieszczęśnik zbłądzi i natknie się na hordy golemów i goblinów. Czy jesteś gotowy na tę niezwykle niebezpieczną wyprawę?

„Podziemia” kosztują ok. 120 zł i jest to standardowa cena dodatku, w którym znajduje się plansza. Dodatek ten nie modyfikuje celu gry (nadal należy dotrzeć do Korony Władzy). W „Podziemiach” otrzymujemy w mnóstwo nowych kart, nowych Poszukiwaczy oraz nową planszę. Jeśli chcemy przedłużyć rozgrywkę i spędzić więcej czasu nad planszą – ten dodatek będzie idealny. Muszę tylko zaznaczyć, że przygoda stanie się na pewno bardziej niebezpieczna.

Plansza

Wejście do Podziemi znajduje się w Ruinach.

Karty są oznaczone specjalnym symbolem Podziemi, co ułatwia ich segregację. Pole gry jest całkiem zróżnicowane i nie jest ono ani trochę podobne do krainy Zewnętrznej znajdującej się z podstawce. Natkniemy się tu na pole, na którym będziemy losować 1, 2 lub 3 karty, trafimy do Komnaty Ciemności czy też Legowiska Potworów. Na samym końcu czeka Skarbiec, w którym przyjdzie nam walczyć z Panem Ciemności. Jest to naprawdę mocny przeciwnik – ma aż 12 punktów Siły i Mocy. Gdy go pokonamy, otrzymujemy kartę Skarbu (o którą naprawdę warto powalczyć!). Są to same Magiczne Przedmioty i mogę zapewnić, że w żadnej innej talii tak wspaniałych przedmiotów nie znajdziemy. Oczywiście może zdarzyć, że przegramy walkę i stracimy punkt Życia. Bez względu na wynik będziemy musieli od swojej skuteczności odjąć skuteczność ataku Pana Ciemności. Gdy Pan Ciemności zostaje pokonany, w kolejnej turze się odradza i wraca do pilnowania Skarbca.

Karty Skarbów

Karty Skarbów

Będąc już w krainie Podziemi nie będziemy ciągnąć kart Przygód. Będziemy tutaj używać kart talii Podziemi. Otrzymujemy ich aż 128 i zdecydowwanie nie są one łatwe – przyjdzie nam się zmierzyć z takimi kreaturami jak: Kolosalny Ogr (siła 8), Strażniczka Wrót (moc 8) czy Rycerz Śmierci (moc 8). Dodatkowo dostajemy 20 naprawdę potężnych czarów do naszej talii Zaklęć.

Karty Podziemi

Karty Podziemi. Jak można łatwo zauważyć w pierwszej kolumnie – rewersy kart odróżniają je od kart Przygód.

Figurki

Od lewej: Amazonka, Gladiator, Filozof, Cyganka i Zawadiaka

Kolejnym elementem są nowi Poszukiwacze. Otrzymujemy nowych 5 kart i figurek.

Amazonka – możemy rzucić 2 kośćmi za ruch i wybrać wynik, który bardziej nam się podoba. Jeśli przegramy lub zremisujemy walkę możemy zignorować wynik i walczyć jeszcze raz – wynik drugiej walki trzeba już zaakceptować.

Cyganka – rozpoczynamy grę posiadając Zaklęcie. Za każdym razem, gdy któryś z graczy wylosuje jakieś Zdarzenie możemy użyć swojej zdolności przepowiadania przyszłości i wylosowane Zdarzenie nie będzie miało na nas wpływu. Dodatkowo kiedy inny gracz odłoży Zaklęcie na stos kart odrzuconych możemy je zabrać, o ile pozwala nam na to Moc.

Filozof – rozpoczynamy grę posiadając Zaklęcie. Za każdym razem, gdy trafimy na obszar, gdzie są odkryte karty Przygód możemy jedną odrzucić i wylosować w jej miejsce nową. Za każdym razem, gdy wylosujemy nowe Zaklęcie i nie będziemy chcieli go zatrzymać możemy je odrzucić i wylosować nowe – to musimy już zatrzymać.

Zawadiaka – jeśli podczas swojej truty wygramy walkę możemy natychmiast odbyć dodatkową turę. Na obszarze Pól możemy wylosować dwie karty zamiast jednej. Dodatkowo wykonując rzut w Gospodzie możemy dodać 1 do uzyskanego wyniku.

Gladiator – rozpoczynamy grę posiadając Hełm. Kiedy korzystamy z Pancerza i rzucamy kostką, aby nie stracić życia możemy dodać 1 do uzyskanego wyniku. Jako Gladiator trenujemy naszych Przyjaciół i podczas walki możemy poprosić ich o pomoc. Za każdego przyjaciela otrzymujemy dodatkowy punkt Siły. Jeśli przegramy walkę nasz wróg zabije jednego wybranego Przyjaciela.

Karty Postaci

Karty Postaci

Instrukcja opisuje zasady alternatywne, które możemy wykorzystać. Grę może wygrać osoba, która jako pierwsza pokona Pana Ciemności. Jeśli chcemy skrócić rozgrywkę można użyć tylko planszy Podziemi do gry. Nasi Poszukiwacze będą zaczynać swoją przygodę w obszarze Wejścia. Grę wygra osoba, która jako pierwsza pokona Pana Ciemności. Jest jeszcze trzecia możliwość w której umawiamy się z graczami, że w Podziemiach nie możemy się cofać i poruszamy się wyłącznie zgodnie z kierunkiem strzałek na polach. Możemy się cofnąć tylko wtedy, gdy obszar lub karta to nakazują oraz, gdy Poszukiwacz ucieka z Podziemi. Gdy zdecyduje się na ucieczkę porusza się w stronę Wejścia i nie może zmienić swojej decyzji. Nie może się również zatrzymać i porusza się zgodnie z rzutami za ruch.

Karty Zaklęć

Nowe karty Zaklęć

Gdy ja wykorzystuję „Podziemia” to zawsze modyfikuję zasady o jedną, która nie jest wspomniana w instrukcji. Aby wejść na Koronę Władzy należy pokonać Pana Ciemności i zdobyć jeden Skarb. Jest to czasami niezbędna modyfikacja, ponieważ może się okazać, że grające osoby w ogóle nie wchodzą na ten obszar i karty, jak i przygody, które mogą nas tam spotkać nie są odkrywane. „Podziemii” na pewno nie polecę jako pierwszy zakup do podstawki. Na początek polecam „Żniwiarza”, którego opisałam w poprzedniej części oraz „Smoki” i „Wilkołaka”, które pojawią się już niebawem.

8 myśli nt. „Talisman: Magia i Miecz. Część III – dodatek Podziemia

  1. Pingback: Gry planszowe w pigułce #348 - Board Times - gry planszowe to nasza pasja

  2. Hej, czemu nie polecasz tego dodatku jako jednego z pierwszych? Mam podstawę i zniwiarza i właśnie chciałem zakupić podziemia jako dodatek z planszą. a jeżeli nie podziemie to który inny
    twoim zdaniem duży dodatek warto kupić najpierw?

    • Wszystko zależy od tego, jaka jest przeważnie ilość graczy. Dodatki takie jak Podziemia czy Góry są bardziej preferowane dla większej ilości graczy, gdy plansza podstawowa staje się za ciasna. Żeby skorzystać z zalet tych dodatków musisz wejść swoim Poszukiwaczem na plansze, co przy 2-3 graczach może sprawić, że w pewnym momencie każdy sobie rzepkę skrobie i może być nudno. :) Dodatkowo z autopsji wiem, że czasami rozłoży się dodatkową planszę i gracze w ogóle na nią nie wchodzą, bo na głównej planszy więcej się dzieje.
      Na początek polecam małe dodatki ze względu na to, że zawsze urozmaicają grę (wszystkie karty są wtasowywane w talię przygód). Są one uniwersalne i bez względu na ilość graczy będą brały czynny udział w grze.
      Jeśli chcesz duży dodatek, a boisz się, że gracze rozejdą się po planszy, czy też nie będą chcieli na nią wchodzić to kup Smoki. Ich dodatkowa plansza polega na nałożeniu jej na Krainę Wewnętrzną.
      Jeśli jednak grasz w więcej niż te 2 i 3 osoby to myślę, że śmiało możesz spróbować kupić Podziemia. Ryzyko jest tylko takie, jak wspomniałam, że przy pierwszych grach wejdą na nową planszę z ciekawości, a potem będą się trzymać tylko planszy głównej. Można to oczywiście zmodyfikować taką zasadą (znalezioną kiedyś na forach), że na Koronę Władzy nie wejdzie Poszukiwacz, który oprócz Talismana nie posiada artefaktu zdobytego za pokonanie Pana Ciemności.

      • Dzięki za odpowiedź.

        Najczęściej gram w dwie osoby. Moja koncepcja była właśnie taka, by dodać konieczność pokonania Pana Ciemności jako drugi obowiązkowy „quest” (po zrealizowaniu odpowiedniej liczby zadań czarownika z dodatku Żniwiarz) do ukończenia przed udaniem się po koronę władzy. Chodzenie w kółko po planszy bezcelu i rozbudowa postaci bywają nudne, a przy tym duży dodatek to nie tylko nowe karty zdarzeń , ale też lokalizacje, a więc większe urozmaicenie niż z małym dodatkiem.

        Co do Smoków, znacznie zmieniają i komplikują zasady rozgrywki i chyba nie mam na to jeszcze ochoty (grę mam od dwóch miesięcy).

        Rozumiem, że polecasz najpierw rozbudowę podstawowej planszy małymi dodatkami, zwaszcza przy małej liczbie graczy.

        A mając już 2-3 małe dodatki i mając do wyboru zakup jako pierwszego dużego dodatku Podziemi lub Gór, na który byś się zdecydowała (a może Miasto)? Trochę się obawiam nadmiernego wydłużenia rozgrywki. postać S12 M12 nie może zostać pokonana zbyt szybko, „boss” w Górach jest jednak trochę łatwiejszy.

        A mając

        • Jeśli chodzi o decyzję pomiędzy Podziemiami a Górami to tak naprawdę, jaki klimat bardziej Ci pasuje, wprowadzają te same zasady do rozgrywki, te same elementy, tylko opisy kart przygód czy Poszukiwacze są różni. Jeśli chodzi o obawę pokonania bossa w Podziemiach to raz może być łatwo, bo wypadnie nam super ekwipunek z kart podziemi, a czasami trochę trudniej, bo jak na złość nie wypada nic dobrego. Nie ma reguły na to, że tego da się pokonać łatwiej, a tamtego trudniej, bo nie ma się co oszukiwać jest to gra dość losowa. Mimo wszystko różnica 4 punktów siły i mocy może sprawić, że gra nie będzie trwała bardzo długo ze względu na to, że nie będzie trzeba chodzić w kółko i zabijać potworów czy czekać na wypadnięcie dobrego ekwipunku.
          Co do czasu gry on się na pewno wydłuży. Jeśli rozkładacie planszę z dużym dodatkiem na pewno musicie doliczyć ok. 1h dłużej na grę.
          Jeśli chodzi o Miasto to jest to dość specyficzny dodatek, bo tam chodzi głównie o to, żeby się obkupić. Oczywiście są karty przygód, jednak nie są one aż tak ekscytujące jak Góry czy Podziemia. Miasto natomiast może skrócić czas gry ze względu na to, że wchodząc tam szybciej się obkupimy w lepszy ekwipunek i szybciej dojdziemy do Korony Władzy.
          Musisz zadać sobie pytanie. Czy nie będzie przeszkadzało to, że rozgrywka wydłuży się o tę godzinę (może mniej może więcej)? Jeśli nie to w takim razie Góry ze względu na łatwiejszego bossa, bo wiem, że w 2 osoby może trochę gra zacząć się zbytnio dłużyć.

  3. Hej. My tak właśnie gramy z mężem. Mamy dodatek góry i obowiązkiem jest przynajmniej raz pójść w góry i pokonać orlego władce. Bez tego nie można iśc do krainy wewnętrznej. W ogóle trochę pomodyfikowalismy zasady by sobie utrudnić grę np za każdy duży stożek siły czy mocy -siła lub moc wroga również ulega podwojeniu :) Planujemy teraz własnie kupić Podziemia. Posiadamy już żniwiarza, smoki, góry, Panią Jeziora i Krainę Ognia.

  4. Hej mam już żniwiarza i podziemia i mam problem z kupnem następnego dodatku . Bardzo bym chciał zobaczyć recenzję lasu i krainy ognia . Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>