Talisman: Magia i Miecz. Część IX – dodatek Miasto

Jeśli brakowało Wam dodatku, dzięki któremu moglibyście swojej postaci dokupić ekwipunek to mam dobrą wiadomość. Dodatek Miasto. Jest on tak sprytnie pomyślany, że na pewno uda się Wam zajrzeć do upatrzonego sklepu. Chyba, że zamiast kupna drogocennych przedmiotów skusicie się jednak na odebranie nagrody za List Gończy?

 

Do miasta wejdziemy z obszaru Miasto znajdującego się na głównej planszy. Poruszanie się po tej Krainie ma ściśle określone zasady:

  • musimy poruszać się zgodnie ze strzałkami zamieszczonymi na planszy, czyli tylko w jednym kierunku,
  • gdy chcemy wejść do sklepu nie musimy wykorzystywać wszystkich naszych punktów ruchu (na przykład: wyrzucam 5 na kości, a brakuje mi tylko 2 punktów ruchu, aby dostać się do Alchemika, tak więc kończę mój ruch u Alchemika, a 3 punkty ruchu przepadają),
  • poruszając się po ulicach musimy wykorzystać nasz pełen ruch,
  • gdy odwiedzimy sklep musimy wykonać w nim określoną akcję: możemy kupić zbroję, chowańców, eliksiry lub uzupełnić ekwipunek.

Pierwszym obszarem na którym może skończyć się ruch w Mieście jest Miejska Brama. Tutaj znajdziemy Listy Gończe. Pod koniec tury możemy podjąć próby dostarczenia trofeów (w zamian za złoto) lub też spróbować zmierzyć się z innym graczem.

W trakcie przemieszczania się po Mieście będą nas spotykać przeróżnego rodzaju wydarzenia. Znajdują się one na kartach Miasta i są jednocześnie kartami Przygód. W Mieście musimy też uważać na to, by nie wtrącono nas do Więzienia. Ucieczka z Więzienia nie jest łatwa, więc warto być przykładnym obywatelem (chociaż czasami los wskazuje nam inną ścieżkę).

Listy gończe

Listy gończe

Przedmioty, które możemy zakupić w sklepach.

Przedmioty, które możemy zakupić w sklepach.

Przedmioty, które możemy zakupić w sklepach.

Przedmioty, które możemy zakupić w sklepach podzielone na poszczególne kategorie.

Karty Miasta

W kartach Miasta nie znajdziemy dużo Wrogów do pokonania, natomiast natkniemy się na sporo Zdarzeń, Miejsc albo Przedmiotów.

Czy Postaci, jakie otrzymamy w tym dodatku będą mrrrroczne i potężżżżne? Mroczne może nie, ale na pewno różnorodne.

Szpieg – raz podczas swojej tury może podejrzeć wierzchnią kartę z dowolnej talii i przeglądać Zaklęcia innych Poszukiwaczy. Zamiast rzucać kostką za ruch może szpiegować innego Poszukiwacza w tej samej krainie i przenieść się na jego obszar. Ciekawe, gdzie nauczył się tych szpiegowskich sztuczek?

Elementalista – wygląda ciekawie i takie ma zdolności. Na początku każdej tury na karcie postaci umieszcza się znacznik Losu jak znacznik żywiołu i w zależności czy jest ciemną stroną do góry dodaje 4 punkty do Mocy albo jasną stroną do góry i dodaje 4 punkty do Siły. Dodatkowo pokonuje Wrogów – Żywiołaków bez wdawania się z nimi w walkę.

Szynkara – rozpoczyna grę z 5 losowymi kartami Eliksirów, a odwiedzając Gospodę zamiast rzucać kością może wybrać dowolny wyniki. Jeśli porusza się przez obszar na którym znajduje się inny Poszukiwacz lub na niego trafia możesz zakończyć tam swój ruch. Poszukiwacz musi dać 1 sztukę złota, a następnie rzucić kością. W zależności co zostanie wyrzucone można zostać zmuszonym do oddania Szynkarce jeden Przedmiot, złoto, straci turę, albo otrzymać punkt Zdrowia lub kartę Eliksirów.

Łowca Nagród – za każdym razem, gdy pokona Poszukiwacza o innym charakterze może, oprócz normalnej nagrody, otrzymać 1 sztukę złota. Również za każdym razem, gdy zabije Wroga otrzymuje sztukę złota. Jeśli zremisuje walkę to i tak ją wygrywa. Jeśli trafi na obszar, gdzie znajduje się inny Poszukiwacz może zabrać mu dowolne trofeum.

Włamykotka – może rozpatrywać w dowolnej kolejności karty z danego obszaru, jeśli jest ich tam więcej niż dwie. Oczywiście Wrogowie o tym samym numerze spotkania atakują wspólnie zgodnie z normalnymi zasadami. Za każdym razem, gdy odwiedza obszar, w którym można coś zakupić może się tam włamać. Wybiera interesujący  przedmiot i rzuca kością. Jeśli suma wyniku rzutu i ceny Przedmiotu jest równa lub niższa może go ze sobą zabrać (w przeciwnym wypadku traci następną turę).

Majsterkowicz – rozpoczyna grę z trzema wybranymi Przedmiotami z talii Ekwipunku. Może zmienić dowolne ze swoich Przedmiotów w automatycznych Przyjaciół. Automatyczni Przyjaciele nie są traktowani jako Przedmioty i można korzystać normalnie z ich zdolności. Po wylosowaniu kart na obszarze Majsterkowicz może odrzucić automatycznego Przyjaciela, aby odrzucić dowolną ilość kart i wylosować w ich miejsce nowe. Za każdym razem, gdy spotka Konstruktora zamiast atakować może go zabrać jako automatycznego Przyjaciela.

Oczywiście nie mogło tez zabraknąć nowych alternatywnych zakończeń.

Gildia Złodziei – jeśli Poszukiwacz znajduje się na obszarze Korony Władzy rzuca jedną kością. 1-2 zabiera po sztuce złota innym graczom. 3-4 zabiera po jednym Przedmiocie Poszukiwaczkom. 5-6 zabiera po 2 Przedmioty Poszukiwaczom. Będąc na Koronie władzy mamy nieograniczony limit posiadania Przedmiotów. Jesli Poszukiwacz nie posiada już złota albo Przedmiotu do oddania zostaje zabity i gdy wszyscy zostają zabici, wygrywasz! Nie można spotykać innych Poszukiwaczy na Koronie władzy, wszyscy muszą rzucać tam kością. Gdy wszyscy znajdują się na Koronie Władzy wygrywa Poszukiwacz z największą ilością złota.

Gildia Kupców – dopóki to zakończenie znajduje się w grze limit złota jest nieograniczony. Niedobór złota można zastąpić innymi żetonami. Za każdym razem, gdy Poszukiwacz zaczyna turę bez złota może otrzymać 1 sztukę. Pierwszy gracz posiadający 20 lub więcej sztuk złota dotrze na Koronę Władzy wygrywa.

Gildia Zabójców – gdy gracz rozpoczyna turę i nie posiada Listu Gończego musi wylosować jedną kartę. Za każdym razem, gdy zostanie spełniony warunek z Listu Gończego zamiast odrzucać kartę zakrywamy ją i pozostawiamy w naszym obszarze gry. Jeśli gracz zostanie zabity można zatrzymać do 3 Listów Gończych. Pierwszy gracz na Koronie Władzy z czterema lub więcej Listami Gończymi wygrywa.

Miasta nie będziemy odwiedzać zbyt często ze względu na szybko kurczącą się tutaj sakiewkę z pieniędzmi (chcąc nie chcąc trzeba wyruszyć do innych krain, żeby ubić co nieco potworów). W pudełku z rozszerzeniem nie ma dodatkowego złota, więc ogranicza nas limit mieszków złota z podstawki. Brak złota ma swoje zalety i wady. Z jednej strony nie obkupimy się za szybko w masę przedmiotów, ale z drugiej strony – szczególnie przy większej liczbie graczy – bywa irytujące to, że jeśli ktoś ma mnóstwo złota, to my już nic nie możemy zdobyć. Tak czy inaczej Miasto znacznie ułatwia udoskonalanie Postaci – już nie zdajemy się wyłącznie na to, co wypadnie z kart. To na prawdę bardzo przyjemne rozszerzenie.

  • Bardzo fajna i czytelna recenzja ;) A i sam dodatek zapowiada się bardzo ciekawie :) Zastanawia mnie jedno, napisałaś, że w mieście, po wejściu do sklepu TRZEBA wykonać akcje, co jeśli np w sklepie znajduje się coś na co nie stać gracza i nie może wykonać akcji ?

    • martaokrasa

      Przed wejściem do sklepu możemy oczywiście zaznajomić się z przedmiotami, jakie możemy tam zakupić. Instrukcja mówi jasno: „Poszukiwacz nie może wejść do sklepu i nic nie robić”, więc Poszukiwacz nie możne wejść do sklepu, jeśli na nic go nie stać. :)

      • A ok rozumiem :) nie wiedziałem o możliwości sprawdzenia wcześniej :)

  • Pingback: GRY PLANSZOWE W PIGUŁCE #421 - Board Times - gry planszowe to nasza pasja()

  • DjStefix

    Dzięki, przeczytałem wszystkie recenzje świetnie napisane i nie mogę się doczekać kupna dodatków i gry :)

  • adas

    Witam. Mam pytanie na temat Elementalisty. Wydaje mi sie iz ta postac jest dosc silna. W instrukcji pisze ze moze raz na ture zmienic znacznik zywiolu. Nie jest sprecyzowane iz musi to byc na poczatku tury. W takim razie w wiekszosci wypadkow ta postac ma moc i sile po 5 (losuje karte wroga ktory mnie atakuje na sile, wiec zmieniam los na wzmocnienie sily). Tak dlugo jak inny poszukiwacz mnie nie zaatakuje w tej turze, jestem bezpieczny. Troszeczke wydaje mi sie iz jest to zbyt mocna postac….

  • h0p$-c

    Twoje recenzje są świetne i ten kto ma problem aby wybrać któryś z nich po ich przeczytaniu zdecydowanie ułatwia sobie sprawę . Wszystko czytelnie opisane pokazane dobre i złe strony danego dodatku oraz cechy wszystkich nowych poszukiwaczy.
    W związku z tym mam pytanie kiedy i czy w ogóle pojawią się recenzje dodatków „kraina Ognia” oraz „Las”. Mam nadzieję że się doczekam.

    Pozdrawiam seredecznie

  • Gośka

    Proszę o wyrozumiałość :) Talisman w naszej rodzinie jest od niedawna.
    Stale mamy sprzeczki o to samo.
    1. Proszę o radę w kwestii tury (ruch i spotkanie).
    Czy jeśli po rzucie kostką za ruch i działania w wyniku którego jestem teleportowana, czy mogę w nowym miejscu wszcząć walkę lub np. skorzystać z właściwości nowego miejsca (np. wziąć ze studni pionka życia)
    czy walczyć z stojącym tam poszukiwaczem?
    2. Mamy wątpliwości, czy przy postaci Szynkarki jeśli decydujemy się zmusić innego poszukiwacza do rzutu kostką i oddania złota,
    czy oprócz tego z racji spotkania możemy jeszcze z nim walczyć?

    • arcanuss

      Ad. 1
      Nie możesz wykonywać już akcji nowego obszaru. Twoją akcją była teleportacja. Nowy obszar stanowi tylko punkt startowy dla dalszych podróży.

      Ad. 2
      We wszystkich postaciach jest ten sam wybór: albo odbywamy walkę z innym graczem, albo wykorzystujemy na nim naszą specjalną umiejętność. Nie można robić dwóch rzeczy na raz.
      Przy okazji przypominam, że w przypadku Szynkarki możliwość zatrzymania się na polu mijanego gacza istnieje tylko wtedy, kiedy chcemy użyć umiejętności, nie kiedy chcemy odbyć walkę.

      • Gośka

        Bardzo dziękuję . To rozwiązuje jeszcze wiele innych wątpliwości :) . Pozdrawiam

  • amor patriae nostra lex

    Kiedy recenzja ”Lasu”?