Koncept – recenzja + KONKURS

Nie przepadam za kalamburami i różnymi pochodnymi tej gry. Stresuje się tym, że nie będę umiała czegoś narysować czy pokazać. Bo jeśli chodzi o opisywanie to jeszcze jakoś daję radę. Pewnie dlatego jedyną grą tego typu, w którą jestem w stanie zagrać (i sprawia mi to przyjemność) jest Time’s Up. Mimo, że tu przecież też trzeba pokazywać hasła (ale to pokazywanie jest jakieś łatwiejsze). Ale, ale! W końcu nie o Time’s Up a o Koncepcie chcę opowiedzieć… Muszę Wam powiedzieć, że zagrałam w tę grę raz.

A potem kolejny. I jeszcze raz. I jeszcze :) W trakcie rozgrywki nie czuję skrępowania (a w kalamburach często jestem). Pewnie dlatego że nie muszę się tutaj niczym przejmować. Wystarczy tylko pokazywać konkretne obrazki. A jest co pokazywać! Na planszy jest mnóstwo symboli a i kart z hasłami sporo. Jak to działa? Przedstawię na przykładzie – chcesz pokazać muchę? Zastanów się czym jest mucha: to zwierzę, które lata, jest małe i czarne. Na kartach pomocy gracza mamy wypisane przeważnie po trzy skojarzenia na symbol. Znacznie to ułatwia zabawę, zwłaszcza początkującym graczom.

Plansza

Plansza

W pudełku jest 110 kart, a na każdej z nich jest aż 9 haseł podzielonych na trzy poziomy trudności. Trzy poziomy to: łatwy, trudny i mistrzowski. Poziom łatwy jest idealny do gry z dziećmi a mistrzowski bywa wyzwaniem nawet dla doświadczonych konceptowców (ale wszystko naprawdę da się pokazać!).

110 kart

110 kart naprawdę starczy na bardzooooo długo

W pudełku znajdziemy też kolorowe, plastikowe kosteczki i pionki. Kosteczki możemy trzymać w… miseczce! Zwykła, biała, plastikowa miska, która sprawia, że najbardziej potrzebne elementy gry mamy zawsze pod ręką. Dodatkowo otrzymujemy jeszcze żetony żarówek, które oznaczają liczbę zdobytych punktów.

Miseczka kostkami.

Miseczka kostkami

Żetony do punktacji.

Żetony punktacji

Jak gramy? Tak naprawdę to tak jak chcemy :) Możemy podzielić się na drużyny – jedna z drużyn będzie pokazywać, druga odgadywać. Możemy też wybrać jedną osobę, która będzie pokazywała, a reszta graczy będzie starała się odgadnąć hasło. Jak ustalimy tak będziemy grać. Najważniejszy jest sposób przedstawiania haseł. Na początku bierzemy zielony pionek w kształcie znaku zapytania - on będzie oznaczał główny koncept. Powiedzmy, że będziemy przedstawiać hasło Bilbo Baggins. Kładziemy więc znak zapytania na postaci fikcyjnej - będzie to główna myśl, którą należy odgadnąć. Następnie kładziemy zielone kosteczki na np.: film, literatura, mężczyzna, niski. Jeszcze nie wiecie? To zacznijmy z innej strony: żółty pionek ustawiamy na symbolu okręgu i następnie żółtymi kosteczkami pokażmy, że ten okrąg ma żółty (w domyśle złoty) kolor. Jeszcze nie zgadliście? To może pokażmy hasło w jeszcze inny sposób – tym razem pójdziemy drogą oka i ognia. Żeby nam się z Frodem nie pomyliło, to możemy jeszcze dodać, że to ten starszy.

Za odgadnięcie hasła otrzymujemy podwójny żeton zwycięstwa a za przedstawianie go - pojedynczy. Grę zaczynamy z pulą dwunastu żetonów zwycięstwa i kończymy w chwili, gdy pula się skończy.

Koncept jest moim numerem jeden wśród gier kalamburowych. Hasła mają zróżnicowany stopień trudności, więc gra świetnie się sprawdza zarówno na rodzinnych spotkaniach, jak i na imprezach ze znajomymi. Muszę przyznać, że ja w Koncepcie zupełnie nie używam punktacji. Gram w nią dla czystej przyjemności odgadywania haseł. W pudełku jest ich aż 990, więc zabawy starczy na długo.

Zdjecie-15

 

Na koniec niespodzianka, którą przygotowaliśmy wspólnie z Rebel.pl. Jedno hasło do odgadnięcia - wymyśliłam je specjalnie dla Was! Mam nadzieję, że nie będzie ono zbyt trudne, ale ostrzegam, że do łatwych też nie będzie należało.

KONKURS!

Rebel_timelinerebel. Wśród osób, które na Facebooku pod postem konkursowym wpiszą prawidłową odpowiedź, wylosujemy jedną i nagrodzimy ją egzemplarzem gry Timeline! Konkurs potrwa od momentu publikacji postu konkursowego do północy w środę (tj. 29.10 do godz. 23:59). Zwycięzcę ogłosimy w czwartek, 30 października.

Pamiętajcie, że kolejność pokazywania obrazków jest istotna! Powodzenia!

Główny Koncept

Kolejne skojarzenie. ;)

Żeby jeszcze bardziej podpowiedzieć to jeszcze jeden koncept!

A do pomocy karty pomocy gracza.