Claustrophobia – recenzja

ClaustrophobiaWeszłam do sklepu. Właściwie tylko po to, żeby obejrzeć nowości. Ale gdy tylko ją zobaczyłam – od razu się zakochałam. Była taka piękna! Nie zastanawiając się długo kupiłam ją i pobiegłam do domu. I tak w mojej kolekcji pojawiła się Claustrophobia. Gra przeznaczona dla dwóch osób.

W pudełku znajdują się:

  • kafle tuneli i pomieszczeń
  • figurki Ludzi, Troglodytów i Demona
  • kart postaci Ludzi
  • podstawki pod karty Ludzi
  • znaczniki obrażeń
  • karty Darów
  • karty Przewagi
  • Plansza Przeznaczenia
  • karty Demonów
  • karty Wydarzeń
  • żetony Zagrożenia, Ran, Dziur w ziemi, Troglodytów, Twardzieli
  • kości
  • instrukcja
Zawartość

To co każdy gracz lubi – przestrzeń pudełka zagospodarowana po brzegi

Claustrophobia jest jedyną grą w moim zbiorze, która ma pomalowane figurki. Nie są one pomalowane byle jak, kilkoma plamami farby. Są naprawdę dopracowane! Gra staje się dzięki temu o wiele bardziej klimatyczna.

Figurki

Figurki robią wrażenie!

Kolejny element, który przykuwa uwagę to kafle – z nich będziemy budować naszą planszę. Są dosyć duże (16 cm x 16 cm) i również przepięknie wykonane. Podczas gry oprócz zwykłych tuneli może się przytrafić tunel z pułapką, Legowisko Troglodytów czy też Dziura w Ziemi przez co rozgrywka za każdym razem jest zupełnie inna.

Karty są bardzo solidnie wykonane. I zdobią je przepiękne grafiki. Podczas rozgrywki wykorzystujemy tylko ich określoną część.

Karty

Górny rząd od lewej: karta Darów, karta Przedmiotów, karta Przewagi.
Dolny rząd od lewej: karta postaci dla Demona, karta Wydarzenia.

Instrukcja jest przystępnie napisana a na jej końcu znajduje się 6 scenariuszy (z których wybieramy jeden). Po pewnym czasie może okazać się, że granie kolejny raz w ten sam scenariusz jest nudne – na szczęście w internecie znajdziemy dodatkowe. A jak nam jeszcze mało – poszukajmy dodatku Claustrophobia: De Profundis.

W jaki sposób przebiega rozgrywka? Każda runda jest podzielona na cztery fazy. Dwie pierwsze fazy należą do osoby kierującej Ludźmi, kolejne do osoby kierującej Demonami.

Na początku wybieramy scenariusz, w który chcemy zagrać. Czytamy wprowadzenie, a następnie przygotowujemy elementy potrzebne nam w rozgrywce. Dobieramy odpowiednie kafle, postaci Ludzi oraz karty Przewagi i karty Darów dla Odkupiciela. Zapoznajemy się z warunkami wygranej Ludzi. Zwycięstwo gracza kierującego Demonami następuje wtedy, gdy zabije wszystkich Ludzi bądź ich określoną część. Umieszczamy jeden początkowy kafel wskazany przez scenariusz pomiędzy graczami i zaczynamy.

Faza inicjatywy

Podczas fazy inicjatywy gracz rzuca tyloma kośćmi ilu posiada Ludzi. Następnie każdej postaci przydziela odpowiednią kostkę, dzięki czemu uruchamia odpowiednią Linię Akcji. Każda z Linii Akcji ma określoną ilość ruchu (RCH), ataku (ATK) oraz obrony (OBR).

Karta wojownika

Skazanemu Najemnikowi przydzieliliśmy Linię Akcji z numerem 4 odpowiadającą ilością oczek na kostce. Otrzymaliśmy 2RCH, 1ATK, 3OBR. Czerwone znaczniki obrażeń zaznaczają nam zablokowane Linie Akcji.

Faza akcji Ludzi

W tej fazie gracz sterujący Ludźmi może wykonać następujące kombinacje: ruch i walkę, walkę i ruch, bądź tylko ruch albo walkę. Gracz nie może wykonać ruchu, walki i potem znowu ruchu.

Podczas ruchu wojownik Ludzi może wykorzystać 1RCH, aby eksplorować najbliższe, niezbadanie przejście. Bierze pierwszy kafel z góry stosu kafli, oddaje go graczowi Demonów. Gracz ten umieszcza wedle własnego uznania kafel, ale tak, aby przylegał do eksplorowanego przejścia. Wojownik przechodzi na dołożony kafel i jeśli posiada jakieś efekt – rozpatruje go. Na kaflu może być maksymalnie trzech wojowników.

Podczas walki rzucamy tyloma kostkami ile posiadamy w danym momencie punktów ATK w zaznaczonej Linii Akcji. Zadanie obrażenia Troglodycie następuje wtedy, kiedy wynik ATK jednej kostki wojownika jest większy lub równy niż punkty obrony (OBR) atakowanego. Troglodyci mają tylko jeden punkt żywotności i po zadaniu jednego obrażenia są automatycznie zdejmowani.

Faza zagrożenia

Grający Demonami rzuca trzema szcześciościennymi kostkami i umieszcza je na polu lub polach Planszy Przeznaczenia. Następnie natychmiast wprowadza ich efekty. Gdy zostały rozpatrzone efekty gracz wprowadza Troglodytów na planszę. Jeden Troglodyta kosztuje 1PZ, można też wprowadzić Demona , ale ten kosztuje już 5PZ. Gdzie możemy wystawić Troglodytów? Kafel musi mieć jedno niezbadane przejście oraz nie może zawierać Ludzi. Maksymalna liczba Troglodytów na kaflu to trzy lub dwóch Troglodytów i Demon. Jest też specjalny kafel Legowisko, na którym zawsze można wystawić Troglodytów.

Plansza Przeznaczenia

Grający Demonami rozmieszcza na Planszy Przeznaczenia kości, dzięki czemu zyskuje odpowiednie zdolności i efekty natychmiastowe.

Faza akcji Demonów

Faza te jest identyczna jak faza Ludzi z tą różnicą, że Troglodyci i Demon nie mogą eksplorować korytarzy. Podczas rzutu za atak Demonów może wypaść liczba większa niż obrona wojownika Ludzi. W takim przypadku grający Ludźmi jest zmuszony zablokować jedną Linię Akcji wojownika znacznikiem obrażeń. Tak zablokowana akcji będzie bezużyteczna i wojownik nie będzie mógł się poruszać, atakować ani bronić. Po zablokowaniu wszystkich Linii Akcji ginie.

Rozłożona gra

Tak prezentuje się gra podczas rozgrywki.

Zasady gry nie są zbyt skomplikowane. Osobom, które lubią bardziej zaawansowaną mechanikę bez jakiejkolwiek losowości ta gra może nie przypaść do gustu. Na szczęście losowość jest dosyć dobrze zbalansowana – sami decydujemy gdzie jaki wynik kości przydzielamy. Każda kolejna rozgrywka jest inna, głównie dzięki zmieniającej się planszy i scenariuszom. Jedyną wadą jest zbyt mały wybór scenariuszy w instrukcji. Czy warto mieć tę grę w swojej kolekcji? Moim zdaniem zdecydowanie tak!